Lakování, ideálně v lakovací komoře

Posted in Pro firmu

Lakování jako takové je velmi populární, jen málokterý materiál se dnes nelakuje. Jedná se o proces, kdy se se lakovací pistolí nanáší tenká vrstva barvy nebo laku na povrch. Nejčastěji se lakuje dřevo, umělé hmoty, slitiny nebo kovy. Lak jako takový je nejčastěji kombinace zasychajícího oleje, pryskyřice a ředidla, popřípadě rozpouštědla. Lak poznáte na povrchu materiálu díky jeho lesklému nebo pololesklému vzhledu. Nejčastěji se používá jako závěrečný krok lakování.

lakovací boxy

Co je to lakování

Když už víme, co to je ten lak, tak si můžeme alespoň zhruba říct, co samotný proces lakování obnáší. Než začneme lakovat, musíme si povrch připravit, jinak nedocílíme kvality ani životnosti, které deklaruje výrobce laku nebo barvy. Kromě přípravy povrchu k lakování je potřeba ještě několik fází příprav. Na popis všech částí bohužel není prostor, protože by to dalo na několik článků, zaměřím se pouze na samotné nanášení barvy a závěrečného laku.

Druhy lakování

Pokud se chystáte znovu nalakovat automobil nebo nějakou konstrukci, musíte se rozhodnout, jaký systém použít. Ne každý je vhodný například pro lakování automobilů a naopak. Jedná se nejčastěji o:

  1. třívrstvý bazický systém,
  2. dvouvrstvý akrylátový systéme.

Třívrstvý bazický systém

Jedná se o systém, který je nepoužívanější, protože umožňuje smíchat metalické i UNI odstíny. Je ovšem důležité pamatovat na to, že pro udržení stálosti barevného odstínu musíte aplikovat bezbarvý ochranný lak! V opačném případě dojde ke znehodnocení odstínu i lesku vlivem UV záření a povrch se stane pololesklým až matným. Třívrstvý bazický systém je výborný použít v případech lakování automobilů, protože je možné docílit vysokého lesku.

Dvouvrstvý akrylátový systém

Tento systém je vhodný pouze pro UNI odstíny, na toto je třeba pamatovat! Stejně jako u Třívrstvého bazického systému se doporučuje finální povrch přelakovat bezbarvým ochranným lakem. Když se vrátím pouze k UNI odstínům, s tímto systémem se setkáte nejčastěji u užitkových a nákladních vozidel, kde je prioritní kvalita a dlouhá životnost než lesk. Největší výhody jsou v rychlosti aplikace a schnutí a menší ekonomická náročnost.

lakovací boxy

Proces lakování

V tuto chvíli se pletu do práce lakýrníka, nicméně pro laickou představu zmíním pár nezbytných bodů, jak docílit kvalitního výsledku. U samotného lakování je potřeba zkontrolovat několik věcí, zejména tlak přiváděného vzduchu. Existují dva způsoby, a to nízkotlaké a vysokotlaké. U prvně zmíněného se lakuje pomocí tlaku 2 bary. Pokud však tlak poklesne, dojde k nedokonalému rozprášení barvy. Abychom tomuto předešli je potřeba mít manometr hned u lakovací pistole. Dalším důležitým prvkem je lakovací komora, která umožní odsávání prachu a vytvoří potřebné prostředí a vlhkost při lakování.