Jak správně postupovat při lakování automobilu?
Chystáte se na lakování autodílu v domácích podmínkách? V dnešním článku si shrneme nejdůležitější body, kterých je nutné se držet, abyste dosáhli nejlepšího možného výsledku, pokud se rozhodnete nevyužít profesionály, kteří pro lakování využívají speciální lakovací kabinu.
- Místo
Prvním krokem je najít si pro svou práci vyhovující místo, které bude splňovat následující požadavky. Mělo by být prostorné, mít odvětrávání, dobré osvětlení, zásuvky a hlavně čisté s nízkou prašností.
- Vybavení
Kompresor, stříkací pistoli, elektrickou brusku, brusný papír, čistidla, malířskou pásku, základovou barvu, lak, Ředidlo a tužidlo, leštící vatu, respirátor, masku proti prachu, ochranné brýle, tmel.
Až budete mít všechno připravené, tak se do toho můžete z vesela pustit.
- V první řadě odstraňte rez a všechny hrboly nebo jiné nerovnosti, které by mohly být vidět i po nalakování.
- Odmontujte všechny chromované a plastové díly, které jdou jednoduše sundat. Většinou pouhým vycvaknutím nebo odšroubováním pár šroubků.
- Za použití brusky obruste barvu na holý kov, základní barvu, tak aby nová barva dobře chytla. Nejlepší a nejjistější je vybrousit starý lak až na lesklý kov, poté ho natřít základovou barvou na karoserie a až nakonec takto připravený povrch přelakovat
- Předtím, než se ale do nátěru základovou barvou pustíte, je třeba povrch pořádně odmastit buď ředidlem nebo lihem
- Pomocí malířské pásky a papíru zakryjte všechna místa, které mají zůstat nenalakované. Typicky jsou to okna, kliky dveří, skla zrcátek a další místa, které chcete nechat nedotčené. Doporučujeme zakrýt i garáž malířskou fólií, abyste si zbytečně nenalakovali i zbytek místnosti.
- Naneste protikorózní nátěr na všechny plochy, ze kterých jste odstranili rez nebo, které jste tmelili. Srovnáte vzhled laku s okolím a zakryjí se i škrábance.
- Nechte základovou barvu dobře zaschnout a dodržujte návod na obalu. Doba schnutí se může hodně lišit a některé barvy potřebují i více než jeden nátěr.
- Po zaschnutí přebruste všechny natřené povrchy. Pro broušení použijte ideálně smirkový papír o zrnitosti 600. Uhlaďte všechny nerovnosti, které vznikly po nátěru. Ale pozor, ať se neprobrousíte zpět až na kov.
- Pomocí acetonu očistěte povrch od prachu nebo mastnoty, které se na povrch mohly během nátěru dostat.
- Poté konečně přichází na řadu samotné lakování. Připravte si lak podle návodu a rovnoměrně naneste lak na požadovanou plochu. Dejte si pozor na kapky, které se mohou vytvořit. Nechte lak vytvrdit nejméně 24 hodin a celou dobu povrch chraňte před prachem.
- Na závěr proveďte finální leštění. Použijte papír o zrnitosti 1200 nebo klidně i jemnější a leštěte dokud nedosáhnete zcela hladkého povrchu. Použijte leštěnu, pokud chcete dosáhnout vysokého lesku. Nejlepšího výsledku dosáhnete ručním leštěním, ale mnohem efektivnější je použit elektrickou leštičku a ručně doleštit pouze okraje a špatně dostupné plochy.
To je z dnešího návodu všechno. Je nutné si uvědomit, že lakování je náročná práce vyžadující trpělivost a zkušenosti. Pokud jste nikdy předtím nelakovali, tak doporučujeme práci svěřit do rukou specialistů. Ti vám díkysvým letitým zkušenostem a speciálním lakovacím kabinám zaručí nejlepší možný výsledek. A vy si tak alespoň ušetříte čas a plno nervů. Výhoda tohoto procesu v dnešní době je, že se již jednoduše dá dokoupit příslušenství pro lakovny i skrze internet.